Planprosessen
Planprosessen er et verktøy for digital varsling av planoppstart til berørte parter og høringsmyndigheter. Løsningen digitaliserer planprosesser for private og offentlige planforslag. Her finner du alt i én løsning! Du oppretter prosjekter, innhenter informasjon, klargjør planinformasjon og distribuerer varsler gjennom Altinn.

Dette er løsningen for å varsle alle berørte parter og høringsmyndigheter om nye planinitiativ. Løsningen er utviklet med fokus på funksjonalitet, effektivitet og kvalitet. Dette er bærekraft og samfunnsnytte i praksis. Løsningen sørger for bedre medvirkning i en tidlig fase av planarbeidet.
Løsning for forslagsstiller og plankonsulent
Digitaliserer og forenkler planprosessen
- Vi har fjernet flaskehalsene
- Validerer og kontroller opplysninger i planvarsel
- Import av planomriss fra SOSI og GML
- Mulig å legge til enkelteiendommer
- Automatisk innhenting av berørte parter
- Varsling til høringsinstanser
- Digital distribusjon av skjema og planomriss
- Utskrift og varsel på brev til parter som ikke nås fra Altinn
- Samhandling og kommunikasjon ett sted
- Raskere gjennomføring av oppstartsfasen
"En slik løsning er etterlengtet – helt fantastisk! Vi har tradisjonelt brukt mye tid på å sende brev til alle berørte parter. Nå legger vi inn planomrisset i kartet og dermed får vi komplett adresseliste til alle berørte parter. Når løsningen i tillegg sender brev til de vi ikke når gjennom Altinn er enda en flaskehals fjernet."