Velkommen til ISYdagene 2022!
 

På ISYdagene får du nyttige foredrag fordelt på to dager. Her er det mange produktnyheter som skal presenteres, ny funksjonalitet det skal stemmes over og smarte tips å ta med seg hjem. Det blir mye faglig inspirasjon!

Hva skjer på ISYdagene 2022?
ISYdagen 2022 gjennomføres med en felles sesjon for alle før lunch på mandag. Deretter blir det parallelle sesjoner hvor hver sesjon har fokus på hvert sitt ISY-produkt. Etter lunch på tirsdag møtes vi igjen i plenum og får felles inspirasjon frem til vi avslutter kl. 14.15.

Vi håper alle benytter kaffepauser og måltider til erfaringsutveksling med andre fra samme sesjon og bransje. NoIS-ansatte er også sterkt representert, og vi blir glade om du huker tak i oss hvis det er noe du ønsker å diskutere eller prate om. Vi er der for deg!

Mandag kveld samles vi til festmiddag med god underholdning og utdeling av ISY Innovation Award. Kanskje blir din innsats belønnet i år?

Plenumsforedrag før lunch mandag 14. november

09.00
Registrering
09.30
Din digitale partner
Ola Greiff Johnsen, administrerende direktør i NoIS
Vi ønsker velkommen til ISYdagene 2022 og oppsummerer kort de viktigste begivenhetene i året som har gått. Presentasjonen vil fokusere aller mest på selskapets planer for kommende periode.
10.00
Hver dag forbedrer vi hverdagen
Cathrine Marstein Engen, NoIS
Vi løfter blikket over de digitale flatene og ser hvordan våre løsninger hjelper kundene våre til å forbedre hverdagen for innbyggere og fremtidige generasjoner.
10.15
ISY-løsningene; frittstående enkeltprodukter - eller en integrert totalløsning?
Idar Kirkhorn, NoIS
Vi gir deg en oversikt over ISY-løsningene, samt tanker om utviklingstrender som reflekterer at økt samarbeid på tvers i bransjen må gå hånd i hånd med økt integrasjon mellom løsninger.
10.30
Vi forbedrer hverdagen med digitalisering
Christoffer Strande, NoIS
Alle ønsker å bruke teknologi til å forbedre, forenkle og fornye. Samfunnet står overfor en spennende digital transformasjon. Hvordan imøtekommer vi takstskiftet og hvordan hjelper vi våre kunder med vår kompetanse?
10.45
Innovasjon i prosjekter
Anna Eidsvig, NoIS
Vi jobber daglig med utvikling og innovasjon. Vi viser eksempler på hvordan innovasjon kombinert med teknologi og bransje-kunnskap har tatt fram nye løsninger som bidrar til forenkling og effektivisering.
11.00
Panelsamtale
Digitaliseringseffekten blir størst når hele verdikjeden er med og data deles mellom aktører. På ISYdagene samles rådgivere, byggherrer, entreprenører og kommuner. Vi har invitert sentrale representanter fra disse aktørene for å diskutere hvordan næringen samlet skal løfte digitaliseringen på tvers av aktører, roller og ansvar.
11.30
Lunch
12.45
Parallelle sesjoner
Etter lunch er det parallelle sesjoner. Oppstart kl. 12.45.

Program for fagsesjonene

  • Sesjon 1 - GIS

    Mandag 14. november
    12.45
    Velkommen til GIS- sesjonen
    Tor Olav Almås, NoIS
    Vi ønsker velkommen til GIS-sesjonen hvor vi i årets program vil gjennomføre en kombinasjon med korte talks innen ulike tema og "vanlige" presentasjoner på 30 minutter.
    13.00
    Innsyn og medvirkning
    I de følgende 3 foredragene viser vi bruk av ISY WinMap InnbyggerDialog for medvirkning i ulike typer prosjekter:
    13.00
    Introduksjon til ISY WinMap InnbyggerDialog
    Kjell Sandal, NoIS
    13.15
    Vi viser hvordan du lager fortellerkart
    Hanne Rognstad, NoIS
    13.40
    Bruk av data fra innspill
    Kjell Sandal, NoIS
    14.00
    Kaffepause
    14.30
    FKB 5.0
    Roger Kvilhaugsvik, NoIS
    Vi gir et innblikk i status på FKB 5.0 og presenterer hvilke endringer denne versjonen vil gi for forvaltning av kartdata.
    15.00
    Nyheter forvaltning og bruk av geodata
    Vi viser produktnyheter i ISY WinMap i 4 korte "talks":
    15.00
    ISY WinMap Matrikkel
    Ingeborg Meyer, NoIS
    15.15
    Nyheter ISY WinMap
    Roger Kvilhaugsvik, NoIS
    15.30
    ISY WinMap Landmåling og OppmålingsDialog
    Kosovar Malaj, NoIS
    15.45
    Siste nytt i GeoInnsyn
    Hanne Rognstad og Kjell Sandal, NoIS
    16.00
    Kaffepause med matbit
    16.30
    Varsel om planoppstart
    Tor Olav Almås, NoIS
    Hvordan kan du få bedre samspill med forslagsstiller i behandling av reguleringsplaner? Vi viser deg hvilke muligheter planprosessen.no gir.
    17.00
    3D-skanning med RTK fra mobil
    Gustav Fiskum, NoIS
    Med Pix4D kan du enkelt oppdatere digitale terrengmodeller og produsere ortofoto fra droner. Vi viser deg hvordan.
    17.30
    Slutt
    19.30
    Aperitiff
    19.45
    Festmiddag
    Tirsdag 15. november
    09.00
    Plan- og planregister
    Tor Olav Almås, NoIS
    I fire korte "talks" viser vi hvordan nye tjenester samhandler og gir et bedre og mer tilgjengelig plangrunnlag:
    09.00
    FoU- prosjekt for mottak av reguleringsplan
    Tor Olav Almås, NoIS
    09.12
    Status for SOSI Plan 5.0
    Ivan Skjærvø, NoIS
    09.24
    Forslagsbase og planregister
    Lars Eggan, NoIS
    09.36
    Innsyn og forvaltning av planregister
    Kjell Sandal, NoIS
    10.00
    Kaffepause
    10.30
    Kartlegging av økosystemer
    Henrik F. Mathisen, NIBIO og Marie S. Sagedal, NoIS
    Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) har kartlagt blå og grønne arealer i Tønsberg og Drammen. Vi viser hvordan disse temadataene kan brukes i ISY WinMap GeoInnsyn.
    11.00
    Ny løsning for synkronisering av geodata
    Lars Eggan, NoIS
    GeoSynkronisering er omarbeidet slik at kommunene selv legger ut data for deling. Vi viser hvordan dette gjøres.
    11.25
    Oppsummering og avslutning av GIS-sesjonen
    Tor Olav Almås, NoIS
    Vi ser tilbake på to dager med faglig inspirasjon og takker for denne gang.
    11.30
    Lunch
    Det er felles program for alle sesjoner etter lunch. Oppstart kl. 12.30.
  • Sesjon 2 - Kommunal forvaltning

    Mandag 14. november
    12.45
    Velkommen til sesjon Kommunal forvaltning
    Guru Husdal Sørli, NoIS
    Vi ønsker velkommen og presenterer status, videre utvikling og mål for ISY ProAktiv. Det vil også bli presentert utvalgte nyheter som integrasjon med folkeregisteret og Xledger økonomisystem.
    13.30
    Hvordan arbeider vi med nye ISY ProAktiv på web?
    Ingvild Gjessing, NoIS
    I prosessen med å flytte ISY ProAktiv til web foretar vi brukerintervjuer og analyserer hvordan dagens løsning benyttes. Vi presenterer hvordan vi jobber for å sikre at brukerens forbedringsbehov dekkes.
    14.00
    Kaffepause
    14.30
    Bruk innbyggernes engasjement til å gjøre dine tjenester bedre
    Kjell Sandal, NoIS
    Ved hjelp av fortellerkart kan du komme tettere på innbyggerne dine. La de komme med innspill til løsningene deres i felt på en enkel og treffsikker måte! Vi viser deg hvordan.
    14.50
    Hvordan jobbe i kart i ISY ProAktiv
    Guru Husdal Sørli, NoIS
    Dataene dine i ISY ProAktiv inneholder kartpunkter flere steder. Vi viser arbeidsprosesser der kartet kan hjelpe deg i hverdagen. 
    15.10
    Send SMS fra ISY ProAktiv
    Tor Kjetil Lisle, NoIS
    Vi viser hvordan du enkelt kan sende SMS fra ISY ProAktiv med varslingsmodulen.
    15.30
    Generelle årsrutiner i ISY ProAktiv
    Gunvald Storheil, NoIS
    Er du klar over alle årsrutiner som må gjøres hvert år i ISY ProAktiv? Vi tar en runde på dette slik at du er forberedt mot nytt år. 
    15.45
    Hvordan følges supportsaken din opp?
    Else Bere Johansen og Hanne Byfuglien, NoIS
    Kundeservice får daglig mellom en og tredve saker. Vi går gjennom hvordan vår kundeservice arbeider med sakene dine og hvordan du kan følge oss opp. 
    16.00
    Kaffepause med matbit
    16.30
    Mingling/Bli kjent med hverandre
    Støen, Larsen, Lisle, Gjessing, Storheil, Johnsen, Byfuglien og Sørli, NoIS
    Vi gjennomfører en uformell avslutning på dag én der fokuset er å bli kjent med andre som jobber med det samme som deg. NoIS-ansatte mingler også, så benytt anledningen til å hilse på.
    17.30
    Slutt
    19.30
    Aperitiff
    19.45
    Festmiddag
    Tirsdag 15. november

    Denne dagen deler vi opp i 2 parallelle sesjoner før lunch: Eiendomsskatt og renovasjon. Etter lunch er det felles foredrag for alle deltagere.

    PARALLELL 1 - EIENDOMSSKATT:

    09.00
    Faglige råd fra advokaten
    Anne-Lise Hellebostad, KS Advokatene
    Vi er så heldige å starte dag to med et innlegg av KS Advokatene. Anne-Lise Hellebostad vil presentere omtaksering, retting og klagebehandling i lys av likebehandlingsprinsippet.
    10.00
    Kaffepause
    10.30
    ISY ProAktiv Eiendomsskatt
    Frem til lunch vil vi fokusere på ISY ProAktiv Eiendomsskatt og hvordan de siste nyhetene kan hjelpe deg i hverdagen. Denne bolken består av 3 korte foredrag på 20 minutter hver:
    10.30
    Informasjon om systemoppgaver i ISY ProAktiv Eiendomsskatt
    Merete Støen, NoIS
    10.50
    Arkivintegrasjon i ISY ProAktiv Eiendomsskatt
    Trond Larsen, NoIS
    11.10
    Rapporter i ISY ProAktiv Eiendomsskatt
    Merete Støen, NoIS
    11.30
    Lunch
    Det er felles program for alle sesjoner etter lunch. Oppstart kl. 12.30.


    PARALLELL 2 - RENOVASJON:

    09.00
    Renovasjon på web
    Tor Kjetil Lisle og Ingvild Gjessing, NoIS
    Vi viser hvordan du oppretter et nytt hentested i webløsningen inkludert automatisk forslag til rute og enheter. Du kan også gi tilbakemelding på webløsningen, samt på fremtidige prioriteringer vi presenterer.
    10.00
    Kaffepause
    10.30
    Renovasjon – Digitalisering i praksis
    Frem til lunch vil vi fokusere på digitalisering i praksis når det gjelder renovasjon. Det blir to spennende eksempler fra våre kunder:
    10.30
    RPA på "godt og vondt"
    Judina Santhi Mylva, BIR AS og Aud-Marit Eide, BIR Husholdning AS
    BIR deler sine erfaringer med digitalisering ved hjelp av robotisering. Hvordan ivaretas den digitale medarbeideren (RPA) og hvilke gevinster får medarbeidere, kunder og organisasjon?
    11.00
    Digitalisering i praksis fra ReMidt IKS
    Mariann Rosmo Eldegard og Per Jostein Blokkum, ReMidt IKS
    ReMidt har satt fart på digitaliseringsarbeidet og forteller hvordan de har fått økt kvalitet og sparer tid ved hjelp av automatisering av arbeidsprosesser.
    11.30
    Lunch
    Det er felles program for alle sesjoner etter lunch. Oppstart kl. 12.30.
  • Sesjon 3 - Vegforvaltning

    Mandag 14. november
    12.45
    Velkommen til sesjon Vegforvaltning
    Idar Kirkhorn og Frode Hølleland, NoIS
    Vi ønsker velkommen til sesjonen for vegforvaltning og presenterer en oversikt over vår løsning innenfor vegforvaltning samt status og videre utvikling.
    13.30
    ISY Road FDV; Gravemelding
    Magnus Jernberg, NoIS
    Vi gjennomgår gravemeldingshåndteringen i ISY Road FDV. Vi viser hvordan digital søknadshåndtering fungerer og hvordan du på best mulig måte følger opp entreprenørers arbeid på fylkesveier.
    14.00
    Kaffepause
    14.30
    ISY Road FDV; Anleggsregister med vedlikeholdsplanlegging
    Daniel Lekberg, NoIS
    Vi viser anleggsregisteret i ISY Road FDV og demonstrerer vedlikeholds-planlegging. Anleggsregisteret oppdaterer NVDB-objekt og har avansert funksjonalitet for å lagre egne objekt eller egne attributter på NVDB-objekt.
    15.30
    ISY Road FDV; Opprette inspeksjons-, arbeids- og kontrollordre
    Kaja Lunde, NoIS
    Vi demonstrerer hvordan du oppretter ordre i ISY Road FDV og ser også på saksflyt fra en planlagt inspeksjon til kontroll av arbeidet.
    16.00
    Kaffepause
    16.30
    Mingling/Bli kjent med hverandre/Spørre en NoIS-ansatt
    Jernberg, Lekberg, Lunde, Hølleland og Kirkhorn, NoIS
    Vi gjennomfører en uformell avslutning på dag én der fokuset er å bli kjent med andre som jobber med det samme som deg. NoIS-ansatte mingler også, så benytt anledningen til å hilse på.
    17.30
    Slutt
    19.30
    Aperitif
    19.45
    Festmiddag
    Tirsdag 15. november
    09.00
    Håndtering av avvik ved stikkprøvekontroller
    Daniel Lekberg, NoIS
    Vi viser hvordan applikasjonen ISY Road FDV gir mulighet til å ta bilder langs vegen og deretter velge om ytterligere informasjon skal legges til og ferdigstilling av inspeksjonen skal foregå i appen eller på desktop.
    10.00
    Kaffepause
    10.25
    Hvordan jobber vi med vegforvaltning i Fylkeskommunene i årene fremover?
    Raymond Krossøy Hermansen, Vestfold og Telemark fylkeskommune
    Når fylkeskommunenes nye system har satt seg, hvordan vil det endre våre rutiner, og skape merverdi for egen organisasjon - og for samfunnet?
    10.55
    Kommuners ønsker og krav til forvaltningssystem for teknisk sektor
    Thomas O. Skogsaas, Horten kommune
    Presentasjonen belyser spørsmålet om systemer for vegforvaltning burde smelte sammen med systemer for forvaltning av andre fagområder, som for eksempel bygg og eiendom.
    11.25
    Oppsummering og avslutning av sesjon Vegforvaltning
    Frode Hølleland
    Vi ser tilbake på to dager med faglig inspirasjon og takker for denne gang.
    11.30
    Lunsj
  • Sesjon 4 - Teknisk drift og vedlikehold

    Mandag 14. november
    12.45
    Velkommen til sesjon Teknisk drift og vedlikehold
    Ottar Brekke, NoIS
    Vi ønsker velkommen til sesjon for teknisk drift og vedlikehold ved å presentere status, videre utvikling og mål for ISY JobTech.
    13.15
    Nyheter i ISY JobTech
    Ottar Brekke, NoIS
    Vi viser ny tilgjengelig funksjonalitet og smakebiter på nyheter som kommer. Det legges vekt på basisfunksjonalitet og viktige nyheter som maler for sikker jobbanalyse i ISY JobTech.
    13.30
    Erfaringsutveksling
    Cathrin Nguyen, NoIS
    Vi setter av tid til å diskutere og utveksle erfaringer med andre ISY JobTech-brukere. Det legges opp til en uformell workshop der deltakerne kan komme med innspill til NoIS' videre prioriteringer.
    14.00
    Kaffepause
    14.30
    Direktemeldinger og kommunikasjonslogg i ISY JobTech Web
    Alexander Wangsvik Olsen, NoIS
    Vi presenterer ny funksjonalitet for direktemeldinger som gjør det mulig å kommunisere og koordinere arbeidet i vedlikeholdssystemet på en måte som er fullt sporbar i ettertid.
    14.50
    Plukkjobber i ISY JobTech
    Ottar Brekke, NoIS
    Vi demonstrerer ny og forenklet arbeidsflyt for arbeidsordre som ikke krever koordinering og planlegging opp mot innkjøp, sikkerhet eller utetid.
    15.05
    Ekstern rapportering av arbeidsordre i ISY JobTech Web
    Lars Lundsbakken, NoIS
    Vi presenterer hvordan arbeidsordre i vedlikeholdssystemet kan distribueres via e-post til eksterne leverandører. Videre viser vi hvordan leverandør kan kvittere for gjennomført arbeidsordre via lenke i mottatt e-post.
    15.20
    Digitalisering i Bybanen AS
    Stein Dvergsnes, Bybanen AS
    Vi får et innblikk i hvordan Bybanen AS benytter ISY JobTech i sitt strategi-arbeid der de blant annet sammenstiller vedlikeholdsdata med andre datakilder og tilbyr organisasjonen alltid oppdatert styringsinformasjon i Power BI.
    15.40
    Ti i skuddet
    Endre Nørstebø Lykke, NoIS
    Vi presenterer ti forslag til ny ISY JobTech-funksjonalitet. Du får mulighet til å være med å bestemme hva som skal presenteres som nyhet på neste års ISY-dager!
    16.00
    Kaffepause med matbit
    16.30
    3D-modeller med vedlikeholdsdata
    Aurora Sletnes Bjørbo & Erlend Mikkelsen Østvold, NTNU
    Våre sommerstudenter presenterer resultatet av sitt prosjekt der BIM/3D-modell av anlegg berikes med vedlikeholdsdata fra ISY JobTech.
    16.50
    Årsmøte i ISY JobTech brukerforening
    Are Kjetil Nordgård, styreleder ISY JobTech brukerforening
    På årsmøtet vil vi se på aktuelle saker og det blir valg av nye styremedlemmer. Det blir også satt av tid til dialog mellom brukere, styret og NoIS- ansatte.
    17.00
    Spørsmål fra brukerne - ISY JobTech på roterommet
    Ottar Brekke, Alexander Wangsvik Olsen og Erik André Stubberud, NoIS
    Vi går gjennom vanlige problemstillinger og gir løsninger på disse. Det blir god anledning til å stille spørsmål og få svar via en uformell demo.
    17.30
    Slutt
    19.30
    Aperitiff
    19.45
    Festmiddag
    Tirsdag 15. november
    09.00
    Parallell 1: Digitalisering og prediktivt vedlikehold
    Odd Terje Helle, Sira-Kvina kraftselskap
    Odd Terje tar oss på reise gjennom Sira-Kvina kraftselskaps digitaliseringsprosjekt Vedlikehold 4.0 der storstilt datainnsamling munner ut i selvlærende analysemodeller som kan predikere feil og varsle behov for vedlikehold.
    09.00
    Parallell 2: Bli en bedre ISY JobTech bruker
    Thore Tøraasen, NoIS
    Vi gjennomfører et minikurs i ISY JobTech med søkelys på moduler for periodiske arbeidsordre og feilrapporter. Vi presenterer hvordan man effektivt kan forvalte dokumentasjon, rutiner og vedlikeholdsoppgaver i vedlikeholdssystemet.
    10.00
    Kaffepause
    10.30
    Brukernes time (parallelle sesjoner)
    Brekke, Lundsbakken, Otnem, Stubberud og Tøraasen, NoIS
    Vi setter opp tre parallelle sesjoner og sitter parate til å svare på spørsmål. Benytt også sjansen til å utveksle erfaringer med andre brukere av våre systemer. Vi deler oss inn i følgende sesjoner: Basisfunksjonalitet/ Administratoroppgaver/ ISY JobTech Web/Go.
    11.20
    Oppsummering og avslutning av sesjon Teknisk drift og vedlikehold
    Ottar Brekke, NoIS
    Vi ser tilbake på to dager med faglig inspirasjon og takker for denne gang.
    11.30
    Lunch
    Det er felles program for alle sesjoner etter lunch. Oppstart kl. 12.30.
  • Sesjon 5 - Eiendomsforvaltning

    Mandag 14. november
    12.45
    Velkommen til sesjon Eiendomsforvaltning
    Endre Lykke, NoIS
    Vi ønsker velkommen til sesjon for Eiendomsforvaltning, og forteller om året som har gått. Det blir også en kort introduksjon til programmet og foredragsholdere for sesjon Eiendomsforvaltning.
    13.00
    Nyheter i ISY Eiendom
    Endre Lykke, NoIS
    Vi forteller om de viktigste nyhetene, demonstrerer hvordan dette ser ut i praksis, og forteller også om ting som kommer.
    13.40
    3D-modeller med vedlikeholdsdata
    Aurora Sletnes Bjørlo og Erlend Mikkelsen Østvold, NTNU
    Våre sommerstudenter presenterer resultatet av sitt prosjekt der BIM/3D-modell av anlegg berikes med vedlikeholdsdata fraFDV-systemet.
    14.00
    Kaffepause
    14.30
    Nye ISY Park 8
    Johannes Fossen, NoIS
    Vi viser fram nye ISY Park 8 på responsiv web og forteller om hvordan du kan komme i gang med ny versjon, og hva du må tenke på.
    15.15
    Leie og fakturering på web
    Erik Andre Stubberud, NoIS
    Vi har implementert ny versjon av moduler for leie og fakturering på web, og i den forbindelse også fått til ytelsesforbedringer og forenklet brukergrensesnitt. Vi viser hvordan dette ser ut i ny versjon.
    16.00
    Kaffepause med matbit
    16.30
    Digital brannbok
    Alexander Wangsvik Olsen, NoIS
    Har du kontroll på branndokumentasjon og rutiner for bygningsmassen din? Vi viser hvordan du kan håndtere dette med den nye digitale brannbok-funksjonaliteten i ISY Eiendom 8.
    17.00
    Årsmøte i ISY Eiendom brukerforening
    Christian Lindberg, Statsbygg og Maren Spikkerud, NoIS
    På årsmøtet vil vi se på brukerforeningens aktivitet i siste periode og eventuelt valg av nye styremedlemmer. Det er også satt av tid til dialog mellom brukere, styre og NoIS-ansatte.
    17.30
    Slutt
    19.30
    Aperitiff
    19.45
    Festmiddag
    Tirsdag 15. november
    09.00
    Periodiske arbeidsordrer på mobile enheter
    Vidar Svendsen, NoIS
    I ISY Eiendom 8 har du mulighet for komplett håndtering av oppsett, distribusjon og utkvittering av alt periodisk arbeid på en enkel måte. Vi viser hvordan du håndterer dette i praksis.
    09.30
    Nytt bygg fra A til Å
    Maren Spikkerud, NoIS
    Etter innspill fra ISY Eiendom brukerforening kjører vi en "Tour de ISY Eiendom". Vi viser hele prosessen fra registrering av en ny bygning med tilhørende dokumentasjon til opprettelse av leiekontrakter, samt planlegging og utførelse av drift- og vedlikeholdsavtaler.
    10.00
    Kaffepause
    10.30
    Brukernes time
    Lykke, Fossen, Svendsen og Hov, NoIS
    Vi svarer på spørsmål om bruk av våre løsninger for eiendomsforvaltning. Benytt også sjansen til å utveksle erfaringer med andre brukere av våre systemer. Det blir 3 stasjoner; ISY Eiendom 5, ISY Eiendom 8 og ISY Park.
    11.00
    10 i skuddet
    Endre Lykke, NoIS
    Vi presenterer ti forslag til ny ISY Eiendom-funksjonalitet. Du får mulighet til å være med å bestemme hva som skal presenteres som nyhet på neste års ISYdager!
    11.25
    Oppsummering og avslutning av sesjonen for Eiendomsforvaltning
    Endre Lykke, NoIS
    Vi oppsummerer ISYdagene 2022, og tar en runde med besvarelse av spørsmål som har kommet underveis. Her kan deltagerne også komme med respons på årets ISYdager.
    11.30
    Lunch
    Det er felles program for alle sesjoner etter lunch. Oppstart kl. 12.30.
  • Sesjon 6 - Entreprenørdrift

    Mandag 14. november
    12.45
    Velkommen til sesjon Entreprenørdrift
    Emil Rudberg, NoIS
    Vi ønsker velkommen til sesjonen for entreprenører og presenterer årets deltagere, program og ISY ByggOffice- teamet.
    13.00
    Status nye ISY ByggOffice
    Emil Rudberg, NoIS
    Vi er godt i gang med å løfte ISY ByggOffice til web-versjon og presenterer den nye løsningen, fremdrift og hva som vil inngå i versjon 1.0.
    14.00
    Kaffepause
    14.30
    Status ISY ByggOffice 7 (Desktop)
    Emil Rudberg, NoIS
    ISY ByggOffice 7 lever i beste velgående. Vi presenterer hva som er oppdatert det siste året, samt forteller hva som skjer med løsningen når nye ISY ByggOffice lanseres.
    15.00
    Kalkulasjon med nye ISY ByggOffice
    Jørgen Risvold, NoIS
    Vi gir en visuell smakebit på kalkylefunksjonene i den nye løsningen med fokus på kalkulasjon og ressurshåndtering.
    15.30
    Tilbud og prisdannelse med nye ISY ByggOffice
    Mai Elin Watson, NoIS
    Vi demonstrerer hvordan arbeidsprosessen med dekning, påslag, sluttvurdering og entrepriser håndteres i den nye løsningen.
    16.00
    Kaffepause med matbit
    16.30
    Workshop; Kalkulasjon og oppfølgingsprosessen
    Emil Rudberg, NoIS
    Vi deler opp i mindre grupper og deler erfaringer fra en typisk arbeidsdag med fokus på kalkulasjon og oppfølgingsprosessen.
    17.30
    Slutt
    19.30
    Aperitiff
    19.45
    Festmiddag
    Tirsdag 15. november
    09.00
    Vår nye tjenesteplattform
    Geir Scott Janssen, NoIS
    Vi presenterer fremtidens tjenesteplattform innen prosjektstyrings-løsninger med fokus på vår visjon og våre mål.
    09.30
    3D- skanning av byggeplass
    Gustav Fiskum, NoIS
    Vi viser deg hvordan du automatisk kan generere 3D-modeller og ortofoto fra byggekran for å få kontinuerlig oversikt over utvikling av byggeprosjektet ditt.
    10.00
    Kaffepause
    10.30
    Prosjektegenskaper og nye roller med rettigheter
    Emil Rudberg, NoIS
    Vi viser deg hvordan metadata, prosjektinformasjon og styring av tilgang fungerer i den nye løsningen.
    11.00
    Entreprenørens muligheter med ISY Prosjekt
    Øyvind Norvald Jensen, NoIS
    Vi presenterer samhandlingsløsningen ISY Prosjekt med fokus på VDC- planlegging, detaljplan og oppgavestyring SHA, samt hendelser, tiltak, tekniske avklaringer og usikkerhet.
    11.20
    Oppsummering med meningsmåling
    Emil Rudberg, NoIS
    Vi oppsummerer sesjon Entreprenørdrift og avslutningsvis foretar vi en meningsmåling hvor vi ber vi deltakere gi tilbakemelding på våre prioriteringer og løsningsvalg.
    11.30
    Lunch
    Det er felles program for alle sesjoner etter lunch. Oppstart kl. 12.30.
  • Sesjon 7 - Prosjektøkonomi

    Mandag 14. november
    12.45
    Velkommen til sesjon Prosjektøkonomi
    Christian Haugan, NoIS
    Erfaringsutveksling med andre brukere er en viktig del av ISY-dagene og vi starter med en uformell introduksjon av årets deltagere, samt presentasjon av NoIS- ansatte.
    13.00
    Året som har gått i ISY Prosjekt Økonomi
    Audun Gulsrud, NoIS
    Vi presenterer de siste nyhetene og forbedringene i løsningen.
    13.30
    Periodisk rapportering; Hele prosessen fram mot portefølje
    Kjersti Risberg Haugland, NoIS
    Vi fokuserer på periodisk rapportering og viser hvordan du kan oppnå merverdi i porteføljen ved å sikre god datakvalitet i prosjektene.
    14.00
    Kaffepause
    14.30
    Kontraktstandarder og hvordan de påvirker prosjektet
    Arne Scott, selskapsadvokat i Norconsult
    Det er flere ulike juridiske kontraktstandarder i bransjen. Hvilke fallgruver finnes, og hvordan kan de unngås?
    15.30
    Nyheter i ISY Prosjekt Endring
    Anne Marthe Garseth Følsvik, NoIS
    Vi presenterer hvordan ISY Prosjekt Endring løser endringshåndtering mellom byggherre og entreprenør på elegant og oversiktlig måte.
    16.00
    Kaffepause med matbit
    16.30
    Bruk av ISY Prosjekt Økonomi i Statens Vegvesen
    Geir Enersen, Statens Vegvesen
    Statens Vegvesen deler sine erfaringer etter mangeårig bruk av ISY Prosjekt Økonomi. I tillegg får vi deres tanker om videre bruk av løsningen.
    17.15
    Oppsummering og introduksjon til morgendagen
    Christian Haugan, NoIS
    Vi oppsummerer første dag og informerer om festmiddagen og morgendagen.
    17.30
    Slutt
    19.30
    Aperitiff
    19.45
    Festmiddag
    Tirsdag 15. november
    09.00
    Dashbord og gevinstanalyse i ISY Prosjekt Økonomi
    Kjersti Risberg Haugland, NoIS
    Vi ser på de ulike måtene Dashboard i ISY Prosjekt Økonomi kan benyttes på. Vi viser også bruk av gevinstanalyse i rapporteringen.
    09.30
    Avstemming av kontrakter
    Thore Stubberud, NoIS
    Hvordan kan du avstemme dine kontrakter i ISY Prosjekt Økonomi? Vi viser ny og forbedret funksjonalitet som løser dette på en smidig måte.
    10.00
    Kaffepause
    10.30
    Tips og triks, brukernes time
    Gulsrud, Haugland, Stubberud og Haugan, NoIS
    Vi går igjennom temaer/spørsmål fra brukerne rundt funksjonalitet i ISY Prosjekt Økonomi.
    11.15
    Oppsummering og avslutning av sesjon for prosjektøkonomi
    Christian Haugan, NoIS
    Vi ser tilbake på to dager med faglig inspirasjon og takker for denne gang.
    11.30
    Lunch
    Det er felles program for alle sesjoner etter lunch. Oppstart kl. 12.30.

Plenumsforedrag etter lunch tirsdag 15. november

12.30
Bærekraftig arealdisponering
Tor Olav Almås, NoIS
Hvordan kan vi bruke ulike verktøy for å fokusere på bærekraft i arealplaner
12.50
Hvordan påvirkes arbeidshverdagen av datadrevne beslutninger?
Lill Maria Gjerde Johannessen, NoIS
Maskinlæring, AI og avanserte optimaliseringsrutiner effektiviserer arbeidsprosesser. Er det kun en støtte at datamaskiner tar beslutninger eller fører det også til at vi mister kontrollen?
13.10
Kaffepause
13.25
Bærekraftsertifisering i prosjekter
Frode Tørresdal, bærekraftsansvarlig i NoIS
De størst klimaforbedrende tiltakene vi som IT-selskap kan bidra med, er gjennom produktene vi utvikler og i prosjektene vi er involvert i. Vi setter søkelys på bærekraftssertifiseringer i prosjekter.
13.45
Slik skaper du lønnsom bærekraft
Andreas Saur Brandtsegg, Pure Logic
Vi ser på hvordan du kan utnytte bærekraft til å skape bedre samhandling og mer verdiskapende løsninger.
14.05
Avslutning
Ola Greiff Johnsen, adm.dir NoIS
Vi takker for 2 dager med faglig inspirasjon og gode samtaler og ønsker vel hjem.
14.15
Slutt