Dyrker det nære samarbeidet

Spire Finans vil skape en heldigital bankopplevelse for små og mellomstore bedrifter. Underveis har både eiere, navn og forretningskonsept blitt byttet ut, men rådgiverne og visjonen om å «tilby likviditet til små og mellomstore bedrifter på sekundet» har de beholdt.

Publisert: 2020-05-26 Sist oppdatert: 2020-05-28

Camilla (6)_fixed_660px.jpg
Camilla Sagmo Voje i Spire Finans

– Til å begynne med skulle alt være veldig digitalt, men vi oppdaget fort at markedet og kundene ikke var modent nok. Folk vil fortsatt snakke med folk, og stoler ikke alltid på en automatisert prosess. En heldigital bank er fremtiden, men vi var for tidlig ute. Derfor tilbyr vi inntil videre begge deler, sier administrerende direktør i Spire Finans, Camilla Sagmo Voje.

Spire Finans, den gang DeBank ASA, så dagens lys høsten 2016. Målet var å være langt mer digital enn andre finansieringsforetak og banker, med produkter tilpasset hver enkelt kunde. Spire Finans så etter samarbeidspartnere som kunne være med hele veien, og CRM, eller kunderelasjonshåndtering, ble inngangen til NoIS.

– Siden inntoget vårt har vi jobbet tett sammen. Vi har videreutviklet CRM-løsningen og bygd integrasjoner mot eksterne systemer som Telia, Experian og kjernebanksystemene Banqsoft og Stacc, som Spire Finans bruker i dag, samt andre tredjepartsløsninger, sier Lars Einar Lønvik i NoIS.

Omstilling og nyskaping
Men livet som oppstartsselskap var ikke bare preget av solskinnsdager. Kundene skulle vise seg å kreve mer menneskelig kontakt enn hva Spire Finans hadde regnet med. I tillegg opplevde bedriften store utfordringer med kjernebanksystemet, noe som førte til at Spire Finans måtte endre forretningsmodellen underveis.

– Vi startet med å tro at vi skulle bygge en fullskala bank, men skjønte etter hvert at det ville kreve enorme ressurser og tunge systemer. Vi valgte nok feil kjernebankleverandør, noe som førte til at vi ikke klarte å levere i henhold til våre aksjonærers forventninger. Det var på dette tidspunktet at SpareBank 1 SMN kom på banen, forteller Voje.

I februar 2019 ble Spire Finans et heleid datterselskap av SpareBank 1 SMN, og selskapet ble omdannet fra bank til finansieringsforetak. Spire Finans har spesialisert seg på sitt kjerneprodukt, fakturasalg, samtidig som det nå jobbes med en rekke nye digitale produkter som kommer til høsten. Dette er produkter som blant annet tar utgangspunkt i fersk data fra reskontro og regnskapssystemer.

– Offentlig regnskapsdata kan fort være ett og et halvt år gammelt. Det er klart at med tilgang til fersk reskontro og regnskapsdata kan du gi lån til flere, som i dag ikke har tilgang til likviditet. Fersk data gir mer innsikt og større trygghet slik at vi som selskap kan tilby likviditet til flere uten å gå på kompromiss med risikoen, sier Voje.


Lyst til å lese mer? I ISYnytt 01/20 finner du en utvidet versjon av denne artikkelen.

Profilbilde av Lars Einar Lønvik
Lars Einar Lønvik
Seniorrådgiver
 

Nyheter

- av 253