Grønnere logistikk med geografiske informasjonssystemer

Med 24 utsalgssteder, 40 lastebiler og et nedslagsfelt på størrelse med Irland har Gausdal Landhandleri en god del å holde styr på. Ved å analysere dataene sine i kart legger de nå grunnlaget for mer effektiv og bærekraftig drift og logistikk.

Publisert: 2021-06-22

I 1938 ble Gausdal Landhandleri etablert. Den gang minnet butikken mest om en krambu, med salg av smått og stort det var behov for i lokalbefolkningen. På den store åpningsdagen hadde de en omsetning på 170 kroner. I dag har Gausdal Landhandleri byggevarehus over hele Østlandet, omsetter for 1,6 milliarder i året og har 380 årsverk. Nå har de gått inn for å bruke Norconsult informasjonssystemer (NoIS) og M.App Enterprise Smart Map for å få en bedre måte å visualisere og analysere sine markedsdata.

–  Vi bestemte oss for at vi ville grave litt i våre egne data for å se om vi kunne utnytte de bedre ved hjelp av geografiske informasjonssystemer (GIS). Vi etterspurte kompetanse på dette, og fant en god løsning. Med kompetanse fra NoIS på kjøpet har vi god tro på at vi når våre mål, sier Bernt Bjørnsgaard som er digital forretningsutvikler i Gausdal Landhandleri.

Med bakgrunn som skogbruker, orienteringsløper og gründer av skisporet.no var kartinteressen allerede på plass for Bjørnsgaard, og det var lett å se at kartet kunne brukes også i denne sammenhengen.

–  Vi har store logistikkoperasjoner, og analyseløsningen gir oss fugleperspektivet vi trenger for å ta gode beslutninger for en mer effektiv logistikk, fortsetter Bjørnsgaard.

Ved å plassere markedsdata som antall leveringer, varelinjer og omsetning i kartet gir Smart Map kunden mulighet til å selv gjøre geografiske analyser uten å være GIS-ekspert, for eksempel med mål om å optimalisere kjøreruter eller gjøre valg om lokalisering.

Det er mye bærekraft i god digitalisering
Bærekraft og innovasjon er viktige motivasjonsfaktorer for Gausdal Landhandleri når de skal gjøre forbedringer.

– Vi ønsker en mer sirkulær verdikjede, og transport er en helt essensiell del av dette. Med gode digitale verktøy kan vi legge til rette for en bedre flyt og mer effektiv ressursbruk knyttet til transport. Det er ikke bare god økonomi, men også bærekraftig i et miljøperspektiv, sier Paul Erik Hattestad, logistikksjef i Gausdal Landhandleri.

Han trekker frem at samarbeidet med NoIS har fungert godt, og at de tidlig viste god forståelse for behovene til virksomheten.

– Det har vært veldig gøy å jobbe med en kunde som er frempå og ser mulighetene som kartet gir. De har hele veien hatt en klar formening om hvordan de vil ha det, samtidig som de identifiserer nye muligheter underveis. Det er det som er så bra med våre dynamiske kart med dashboards, at det gir fleksibilitet til å tilpasse til den enkelte kunde sitt behov, sier Per Alhaug, seniorrådgiver innen GIS i NoIS.

Alhaug er særlig begeistret for muligheten til å bruke eksisterende data på nye måter.

– Med markedsdata i kart og enkle analyseverktøy blir det mulig å ta kloke valg for bedriften sin fremtid. Det er med andre ord en veldig smart løsning, kanskje særlig for aktører som driver store logistikkoperasjoner, avslutter Alhaug.

Profilbilde av Per Alhaug
Per Alhaug
Seniorrådgiver
 

Nyheter

- av 272