Vedlikehold med historisk sus for Telemarkskanalen

Med en over 100 år lang historie, åtte spektakulære sluseanlegg og 74 bygg er det mye å ta vare på for Telemarkskanalen. Nå tar de i bruk ISY JobTech for å forenkle og effektivisere vedlikeholdet.

Publisert: 2021-02-04

Victoria_660px.jpg

Telemarkskanalen ble risset inn i fjellet for godt over 100 år siden og da kanalen sto ferdig i 1892 ble den ute i Europa betegnet som et «åttende underverk». Den gangen jobbet 500 mann med å sprenge seg vei gjennom fjellet. I dag er de seks som jobber med å vokte og vedlikeholde slusene og den tilhørende infrastrukturen. Da nytter det med et program som kan holde styr på vedlikeholdsbehovet.

Håkon Heines er vedlikeholdsleder i Telemarkskanalen og leder arbeidet med å ta i bruk ISY JobTech, en helhetlig løsning for forvaltning, drift og vedlikehold av tekniske anlegg.

– Det er enormt med vedlikehold i kanalen, og vi ønsker å ha bedre oversikt over hva som må gjøres til enhver tid. Vi tar i bruk ISY JobTech fordi vi rett og slett vil gjøre arbeidshverdagen enklere. Vi har ikke en så stor organisasjon, og ved å gjøre planlegging lettere sparer vi både tid og penger.

Autentiske detaljer krever systematisk vedlikehold
Kanalen var i sin tid den viktigste ferdselsåren mellom øvre og nedre Telemark for folk, buskap, varer og tømmer. Turister har i dag tatt over, og kommer for å oppleve den unike vannveien. Og når alt er autentisk, fra de steinsmurte sluseveggene til de enorme sluseportene er skikkelig vedlikehold avgjørende.

– Slusene er vernet, det samme er over 50 av de 74 byggene. Telemarkskanalen sikrer også selve vannveien, med tilhørende lenser, seilingsmerker og brygger av ulike slag. Rapporteringskrav fra kulturetaten og NVE gjør det nyttig å ha all informasjon samlet på et sted, fortsetter Heines.

Klar for ny turistsesong
Ottar Brekke, fagansvarlig for ISY JobTech i NoIS bistår med implementeringen, og synes det er spennende å få jobbe med en historisk aktør som Telemarkskanalen.

– Telemarkskanalen vet hva de vil og hvor de ønsker å gå. Det er veldig bra, og lover godt for tiden fremover når de skal ta i bruk ISY JobTech. Vi ser jo at de vil få god nytte av programmet gitt det store omfanget av vedlikehold og kompleksiteten i oppgavene, sier Brekke.

Bruken av kanalen har økt de siste årene og 2020 var et rekordår. Bandak–Norsjøkanalen, som er de antikvariske slusene, hadde en økning på hele 97 prosent i forhold til i 2019 i antall besøkende fritidsbåter. Nå rigges det til for årets sesong, og Telemarkskanalen skal være klare til å ta i bruk ISY JobTech før sesongåpning.

Profilbilde av Ottar Brekke
Ottar Brekke
Fagekspert
 

Nyheter

- av 280