Der varsling er helt ok

Ikke bare er varslingen ok, den er til og med veldig nyttig både for den som varsler og den som blir varslet - som for Hadeland og Ringerike Avfallsselskap (HRA) som har tatt i bruk ISY ProAktiv Varsling for å øke servicegraden i forhold til innbyggerne.

Publisert: 2013-10-28

Hva betyr så det? Jo – med denne løsningen kan HRA nå enkelt informere kundene via automatisert SMS-varsling – om viktige endringer i kjøreruter, at renovasjonsbilen ikke kommer frem, og lignende. Genialt enkelt, ganske enkelt.

Det var HRAs kontorleder Inger Toril Ulnes Borgli som tok initiativet til det nye tilleggsproduktet til ISY ProAktiv. I et demomøte med Unified Messaging Systems (UMS), det norske teknologiselskapet som står bak selve varslingsteknologien, slo det henne at dette måtte det være fint å få integrert i ISY-systemet deres.

– Jeg fortalte UMS at det hadde vært en kjempefordel om vi kunne få denne informasjonen inn i abonnementssystemet vårt, ISY ProAktiv, sier Ulnes Borgli.

Forbilledlig tok derfor Michael Sargeant i UMS kontakt med NoIS om ideen, og fikk straks positiv respons. Det lot seg både gjøre – og ble funnet veldig interessant.

– Og vips så ble det bare gjort, sier Ulnes Borgli fornøyd.

Løsningen innebærer i praksis en integrasjon mellom ISY ProAktiv og Unified Messaging Systems. Den norske internettbaserte tjenesten er kartbasert og krever ingen investering eller installasjon av maskin- eller programvare.

Basert på sin egen patenterte teknologi mener UMS å være ledende innen SMS servicevarsling av grupper og befolkning. Og det lover jo godt. – Med UMS´ løsning integrert i ISY ProAktiv får nå våre kunder en mulighet til å tilby sine abonnenter en effektiv varslingstjeneste, forteller konsulent Ina Kyrkjebø Wickmann i NoIS. – Vi opplever stor interesse fra kundene, noe som tyder på at det er et godt marked for tjenesten.

– Vi er opptatt av at våre løsninger skal være enkle og effektive å bruke. UMS-løsningen bidrar sterkt til dette og gjør det enkelt for våre kunder å kommunisere med sine kunder. Fornøyde sluttbrukere er viktig for oss, poengterer hun.

– Vår teknologiløsning kan sende ut titusener av SMS og talemeldinger per time, forteller salgssjef Michael Sergeant i UMS. Han er veldig godt fornøyd med samarbeidet med NoIS og mottagelsen hos HRA.

For HRA er det en stor fordel at systemet selv finner telefonnumrene som skal varsles, opplyser Ulnes Borgli. Adressedatabasen som benyttes er en sammenstilling av informasjon fra Folkeregisteret, nummeropplysning fra alle teleoperatørene og informasjon fra lokal matrikkel. Man kan velge å sende SMS der husstanden er registrert med mobilnummer, eller talemelding dersom man bare har fasttelefon.

– Når kunder ringer så kan vi nå se hvem vi har truffet med varslingen, som sendes direkte via ISY ProAktiv og merkes med renovasjonsselskapet som avsender, forteller kontorleder Ulnes Borgli. – Vi må vite hvem vi har varslet, det er viktig og blir forlangt her.

Via en søk-i-kart funksjon, kan man markere et geografisk område og hente opp alle registrerte telefonnummer i det markerte området.

– Det er en kjempefordel at vi på en enkel måte kan plukke kunder å sende varsel til, fortsetter hun. – Eksempelvis om det dreier seg om en rute-endring i forbindelse med en vei, så kan vi nå enkelt finne hvem som berøres i den veien.

– Jeg syns det er et spennende prosjekt som vi håper kan få flere anvendelser etter hvert. Men, det er viktig å være aktsom i forhold til hva vi vil varsle om, og når, sånn at det ikke oppleves som overkommunisering.

– Vi tror bestemt det kan gi oss økt nytteverdi jo flinkere vi blir til å bruke det, slutter Inger Toril Ulnes Borgli.

Profilbilde av Kjell Sandal
Kjell Sandal
Gruppeleder Marked - GIS og kommunal forvaltning
 

Nyheter

- av 147